jag.
22.11.2024
Hej, jag vet inte om detta kommer bli långt men snälla läs det ändå.
Jag blir mobbad i skolan, jätte mycket, både i bussen hem och i skolan.
Det gör så jag mår dåligt, och jag vet inte vad jag kommer göra näst, även fast jag vet jag inte vågar.
Jag har nyss tappat lite kontakt med min flickvän för hon har egna problem och hon vill lösa det själv. såklart respekterar jag det men jag kommer sakna henne jätte mycket för hon är mitt allt.
Nyss förlorade jag just en kompis från USA, han var jätte snäll men ändå ett lite dåligt influence, men jag var kompis med honom ändå för han var cool och jag kollade upp på honom.
Jag vaknade bara en morgon av att jag hade fått ett meddelande av honom som sa att han var ledsen att han var min kompis och att han tyckte om mig mycket (broderligt vis), men han sa att han var ett dåligt influence till mig och att han skulle förstöra mig. Och jag vet inte vad jag skulle svara men jag kunde inte heller för det kommer inte igenom heller. Men jag skrev ändå till han, nu nyss och dethär skrev jag (lite långt förlåt.)
"idk if youll ever read this or if itll get delivered mishka, but i really miss u bro. I do. And atp in ts situation id speak to u cause that what i did. But i cant now, and i really do understand the reason why but im just angry at you in a way that shouldnt count as angry. Im just 'angry' at how you left without speaking to me. Its okay, i understand why i really do. But atp i really need someone to speak to. Im just gonna write whats happening as this wont get delivered and you wont be able to read it.
Im getting to the point in life where i dont give a shit anymore. I get bullied *every single day every hour* of my school day and in general. I get *pointed at,* i get *talked about,* i get *weird looks.* and i cant cope with it anymore but ofc i wont do anything. I know it seems really weird that i just sent you this because its just me bro i know it wont get delivered. But i took my time to write ts to u because i lowk miss u and u were good to talk to. I knew from the start u kinda werent a good influence but i still wanted to be friends with you because your cool and i looked up to u.
Ive just kind of lost contact with my partner because shes had some stuff going on and shes taking a bit of a break but it hurts a lot but i know she cant do anything about ts and it isnt her fault.
Still i sit here, taking my time writing ts to u because idk how to speak to anyone else as i dont wanna put pressure on anyone else and im sorry.
I still have your dm on my discord."
Jag saknar honom och min flickvän och jag vill att alltihop bara ska sluta. Jag orkar inte mer, men jag vet att jag inte kan lämna allihopa. Förlåt att det blev långt och ni behöver inte svara om ni inte vill. lilla äpplet.
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
05.12.2024
Hej,
Tack att du skriver in och delar med oss det du varit med om. Jag beklagar att du hamnat vänta så länge på svar.
Du behöver absolut inte be om ursäkt över att din text blev lång, hit till Decibel får man skriva så långa texter som man känner för. Jag tycker det är jättefint av dig att du tagit kontakt hit till oss och på basen av det du skriver märker jag att det händer många känsloväckande och svåra saker i ditt liv just nu. Det måste kännas tungt att vara med om allt det som du beskriver i din fråga och jag är jätteledsen att du hamnat i den situation som du hittar dig själv i just nu.
Först och främst vill jag poängtera att mobbning i alla dess former är fel. Ingen har rätten att behandla en annan illa och det är fruktansvärt att det här händer dig dagligen. Har du berättat om mobbningen för någon trygg vuxen i skolan? Det skulle vara viktigt att du skulle få den stöd och hjälp som du behöver i den här situationen och därför råder jag dig att vända dig till en vuxen som du känner dig bekväm med och har tillit för (om du inte gjort det redan). Det kan vara en lärare, en skolkurator, en elevhandledare, en skolcoach eller vem som helst annan vuxen som du känner att du kan tala med. Du kan själv välja vilken vuxen du vänder dig till,  det viktigaste är att du är ärlig med vad som hänt dig och vad som fortsättningsvis händer dig varje dag i skolan och i bussen. Du förtjänar inte att bli illa behandlad, du är värt så mycket mera än så. Jag vet att det kan kännas skrämmande att berätta om mobbningen och att man kanske är rädd för vad som kommer att hända. Det är fullständigt naturligt att känna så och det kan du också föra fram till den vuxna som du berättar till, att du känner dig orolig över vad som kommer att hända till näst. Be den vuxna berätta till dig vad som kommer att göras, så att du får en chans att veta om det på förhand. Ni kommer säkert att hitta en lösning, som du känner dig bekväm med, bara ni diskuterar igenom saken tillsammans. Det hör till de vuxnas jobb i skolan att se till att alla känner sig trygga i skolmiljön och de har också en skyldighet att ta tag i mobbningen och se till att den upphör. Det finns en väg ut ur mobbningen och du förtjänar att få allt stöd och hjälp i den här situationen. Det här ska du inte behöva bära på ensam.
Jag tycker det är moget av dig att låta din flickvän ta lite avstånd från ert förhållande om hon känner att hon behöver lite tid att behandla sina egna utmaningar. Det att du saknar henne betyder bara att du bryr dig mycket om henne och ert förhållande, så saknaden i sig är ett gott tecken. Jag hoppas att du inser hur fin partner du är som respekterar det val din flickvän gjort. Det här behöver inte betyda att ert förhållande är över. Det finns goda förutsättningar för att ert förhållande bara blir starkare efter att ni gått igenom detta. Alla förhållanden har svåra perioder, det kommer man inte ifrån, men det är fast vid hur man tillsammans hanterar situationen och kommer över det som definierar hur förhållandet i framtiden kommer se ut.
Att förlora en kompis är alltid tufft, speciellt då det handlar om någon som man delat mycket med och som man har stött sig på. Det är fint att du kan resonera att din kompis kanske inte hade ett så bra inflytande på dig, men det betyder inte att det skulle på något vis vara lättare att förlora kontakten med din vän. Även om det känns jobbigt just nu, är det tyvärr så att vänskap ibland tar slut. I det här fallet var det ett beslut som din kompis tog utan att diskutera det med dig först, vilket är trist, men kanske det var det enda sättet som din kompis kunde hitta modet att göra det som han gjorde. På basen av det du skriver tolkar jag det som att han tog beslutet med ditt bästa i åtanke. Han gjorde det som han tyckte var det bästa för dig, vilket kan ses som ett tecken på hur mycket du betyder för honom. Det här beslutet betyder inte att din kompis inte skulle bry sig om dig, utan snarare det motsatta. Han bryr sig om dig så mycket att han ansåg att det här var det bästa han kunde göra för att ta hand om dig och dina känslor. Det känns säkert otroligt jobbigt för dig just nu, men jag lovar att det inte alltid kommer att kännas så här. Du förtjänar att må bättre än du gör just nu <3
Jag kan bra förstå att du känner dig orkeslös i stunden. Det skulle säkert vem som helst göra om de hade upplevt de saker som du beskriver i din fråga. Det är tunga saker som du går igenom och det är därför helt naturligt att din ork är slut och att du känner dig nere. Det här kommer ändå inte att vara för evigt, det finns en väg ut härifrån. Du är inte ensam, även om det kanske känns så just nu. Det finns hjälp att få. Du har redan tagit det första steget då du skrev in hit till oss, det var jättefint av dig. Jag listar här under några ställen som du kan vända dig till för att få hjälp och stöd för att kunna börja må bättre.
• Ärligt talat-chatten – Här kan du chatta anonymt med professionella handledare eller psykolog. Chatten har öppet måndag-fredag kl. 9–12 och 19–22. Du hittar chatten HÄR.
• Elevvården i din skola – I elevvården ingår skolpersonal, som finns till för att stöda elevernas välmående. Här hittar du skolkurator, skolpsykolog, skolhälsovårdare m.m. som hjälper dig gärna med allt som har med ditt mående att göra. Elevvårdspersonalen har tystnadsplikt.
• Krisjouren för unga – Här kan du få anonymt samtalsstöd gratis och konfidentiellt. Boka tid via webbkalendern, så ringer krisarbetaren upp dig. Du hittar mera information HÄR.
Kom ihåg att du är värdefull och duger just så som du är. Allting kommer att ordna sig, på ett sätt eller ett annat. Tack att du tog kontakt med oss här på Decibel. Det är bara att skriva in hit på nytt om du känner för det, vi finns alltid här för dig <3
Ta hand om dig och våga be om hjälp, så du inte behöver bära på det här ensam.
Styrkekramar, Lila