Kompisen är typ för bekväm??
19.09.2024
Hej, jag är kompis med någon och jag tycker jag och denna personen klickar jätte bra. Vi har ganska mycket gemensamt och ganska lika humor. Jag kan vara helt typ "crazy" med henne och jag tycker om att vara med henne. Men på sistone har hon blivit lite för bekväm med att vara nära mig. Jag är inte en person som gillar att ha fysik kontakt jätte mycket men klart tycker jag det är fine i vissa mängder. Men hon har börjat vara jätte nära mig när vi bara chillar och pratar i sängen och hon har till och med cuddlat mig. Jag är inte riktigt bekväm med detta och jag vet inte riktigt vad jag ska göra för jag vill inte säga rakt ut att jag inte vill vara så nära henne. Så kan jag visa med mitt kroppsspråk eller ge små hintar på något sätt?
Det är inget romantisk. Jag märkte det låter lite som vi har något romantiskt på gång men hon är såhär åt många personer. Blomman
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
23.09.2024
Hej!
Tack för din fråga. Det är inte alltid lätt att sätta gränser med vänner och personer man bryr sig om. Det kan kännas som en jobbig diskussion att ta. Men man kan också försöka kommunicera sina gränser och sina behov på ett mer avslappnat och naturligt sätt och se ifall budskapet når fram.
Kan du på ett lätt och humoristiskt sätt berätta att du är en person som tycker om personligt utrymme? Att du t.ex. känner dig instängd om någon kommer för nära. Du kan helt öppet prata om dig själv utan att ens nämna din vän och hennes beteende. Alternativt kan du säga nästa gång hon kommer för nära att du får jättevarmt och behöver lite utrymme. Det är något du kan säga helt öppet och ärligt eftersom det inte på något sätt är en attack mot henne. När ni sitter nära varandra kan du även försöka sätta dig på ett sätt så att hon har svårare att komma nära dig t.ex. med fötterna/knäna riktade mot henne. Eller om ni t.ex. sitter på en säng eller i en soffa kan du försöka placera kuddar på ett sånt sätt så att hon inte slipper så nära dig.
Det bästa är ju såklart att säga helt ärligt att du är en person som behöver utrymme och du behöver inte alls säga det på ett sätt som dissar henne och hennes närhetsbehov. Då får helt enkelt tala utgående dig själv och dina egna behov. Du kan t.ex. säga "Bara så du vet är jag en person som behöver mycket personligt utrymme så om jag någon gång drar mig undan när du kommer nära så beror det bara på att jag behöver space och det är inget personligt mot dig". Eller så kan du på ett helt avslappnat och odramatiskt sätt konstatera att ni har era olikheter trots att ni har så mycket gemensamt. Du kan t.ex. säga "Alltså det är så kul att vi är så lika med allt förutom våra närhetsbehov, du är en gosig cuddlare och jag är som en igelkott som inte vill att någon ska komma för nära". Du kan närma dig det här med humor och lita på att ni är så pass goda vänner att ni kan skratta och skämta om era olikheter. Det är ju inte en diss mot henne att konstatera att ni är olika.
Det är bra om man lär sig hur man ska kommunicera sina behov och sätta gränser. Det är alltid svårt till en början men det är något man helt enkelt måste öva på. Man kan känna sig väldigt ångestfull de första gångerna man talar öppet och ärligt om sina tankar och känslor. Man kanske tror att det kommer leda till en konflikt, men som tur är det sällan så dramatiskt. Men såklart är det nervöst till en början. Så är det oftast när man gör något för första gången men med tiden kommer det att bli lättare och efter ett tag kommer det att kännas som världens mest naturliga grej. När du lärt dig hur du ska sätta gränser kommer du märka att livet blir mycket lättare. Då behöver du inte längre gå igenom obekväma situationer som dessa. Att undvika något bara för att man oroar sig för vad som kommer hända brukar sällan lösa problemet utan det gör oftast att man känner sig mer stressad och det kan kännas som att problemet bara växer sig större. Oftast går man omkring och lider helt i onödan och står ut med något som kanske inte alls hade varit ett problem ifall man bara hade vågat öppna sin mun och talat om hur man känner.
Det låter ju som att du och den här tjejen är väldigt goda vänner som tycker mycket om varandra. Därför hoppas jag att du kan ge henne chansen att ändra på sitt beteende så att ni båda kan vara bekväma när ni umgås. Lita på att ni nog kan överkomma era olikheter och hitta ett sätt att umgås som passar er båda. Vänskapsband blir ofta starkare när man kan prata öppet och ärligt om sig själv, sina gränser, behov och olikheter.
Kram,
Rosanna