Min vän har börjat må dåligt igen
15.08.2020
hej min kompis berättade idag för mig och mina andra kompisar att hon har besökt en psykolog innan vi började på distansundervisning för att hon har mått dåligt men nu efter distansundervisningen har hon inte kunnat besöka psykologen och mår nu dåligt igen och jag vet inte varför men jag får alltid skuldkänslor och ångest fast jag inte har gjort någonting. Hjälp mig jag orkar inte ha den här ångesten längre!
Camilla Pitkanen3

Psykiatriska sjukskötaren/psykoterapeuten Camilla svarar
19.08.2020
Hejsan!
Att se sin kompis må psykiskt dåligt är inte någon lätt sits att vara i för dig. Jag kan tänka mig att du skulle vilja göra allt du kan för att hjälpa henne men det kanske inte räcker ändå. Då kan man själv känna sig väldigt hjälplös. Det låter toppen att hon redan tidigare tagit kontakt med en psykolog. Då vet du att hon i alla fall kunnat tala med någon om sitt mående, någon som har mycket kunskap om psykiskt illamående och metoder för att stöda henne.
Om man själv tycker att man har det bra och mår bra så är det nog normalt att känna skuld och även ångest när någon annan man tycker om mår dåligt. Detta hör ihop med hjälplöshetskänslan. Man har dåligt samvete för att man själv får må bra när någon annan mår dåligt för man skulle vilja hjälpa henne på något sätt. Men det kan du nog: det är viktigare än någonsin nu att du är hennes kompis. En bra kompis räcker, du kan lyssna men du kan inte och ska inte bära hennes problem. Beröm henne för att hon tar hand om sig själv och går hos sin psykolog. Gör roliga saker tillsammans. Fast hon mår dåligt så är det ok att du mår bra för då kan du vara ett fint stöd för henne.
Hälsar Camilla