Osocial jag!?
11.11.2013
Hej! Jag vet inte vaf jag ska göra! Det är så att vi är fyra kompisar men jag käner mig utanför. För mina kompisar är alltid på telefon och instagram osv dom blir som uppslukade av telefonerna och då när jag frågar matte läxsan eller någont hör dom mig inte. Jag moste säiga deras namn många gånger före de hör. Men då om jag känner mig trött och tänker att okej jag har håltimme nu vi kommer att sitta i soffan och glo på telefonen så jag tar med mig hörlurar och lyssnar på musik och då säiger dom att jag är osocial! Det är inte rättvist! social jävel!

Ungdomsinformatören Lena svarar
18.11.2013
Hej!
Fastän det finns så mycket bra med smartphones så är just detta en nackdel - alla uppslukas av olika appar och spel för att ens märka att kompisen mår dåligt eller vill prata om något. Det ser ju bara för dumt ut när en grupp kompisar sitter tillsammans och alla bara pillar på telefonen istället för att umgås...
Du hade redan fått en kommentar innan vi hann svara och vi tycker absolut också att du ska säga om saken till dem! Vi tycker att du helt bra kan säga om saken nästa gång det händer. Ta upp saken sakligt, säg tex. att "hej, kan vi inte hellre umgås än stirra på våra telefoner." Eller så kan du tex föreslå att "kan vi ha "telefonstrejk" på rasterna, eftersom jag så gärna skulle prata f2f istället." Försök att inte säga det för anklagande, de kanske inte tar det på rätt sätt isf. Ta saken upp i positiv anda och inte direkt klaga på någon.
Och om dina kompisar klagar på att du lyssnar på musik så kan du ju bara säga att du är trött och att du hellre lyssnar på musik än stirrar på telefonen. ;)
Hälsar Ungdomsinformatören Lena