Problem
17.12.2019
Hej decibel! Är jättejättejätte äcklad på min vän. Vi e båda tjejer o 04or. Min vän avslöjade då vi spela snurra flaskan att hon en gång onanerat och fått orgasm när jag sett på netflix med henne! Alltså vi såg en film nån romantisk comedi och pratade lite samtidigt och jag hade absolut ingen aning att hon onanerat och kommit mitt i allt... dom hade sex i filmen typ EN sexscen lite sådär men ämndå int onanerar man väl med någon vän i samma rum. Mår jätteilla när jag tänker på det hon gjort och på rasten försöker jag bara undvika henne :/ Lisa N.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.12.2019
Hej.
Jag kan förstå din reaktion. Onani är för många, antagligen för de flesta människor någonting privat, och någonting som man ofta får lära sig redan som liten att passar sig bara då man är ensam - inte bland folk. Men det som har hänt kan ju ingen människa ändra på, utan nu handlar det mest om att välja hur du vill hantera det och sedan gå vidare.
Antagligen är det ingenting som din kompis är direkt stolt över, och hon har säkert förstått på basen av ditt beteende efter hennes avslöjande att du upplevde det som olämpligt. Min gissning är att det inte var någonting hon hade planerat att göra på förhand utan någonting som bara hände. Olämpligt - jo, men det är nu upp till dig att fundera över om du kan sätta det bakom dig eller om du helt enkelt vill sluta umgås med henne för att hon gjorde en oplanerad men olämplig grej.
Om du vill så tror jag att du kan komma över saken. Fundera över er vänskap utöver det som hände. Om det är så att denna händelse överskuggar allt annat bra i er vänskapsrelation så kanske det inte är en relation som var värd så mycket från första början - men om du saknar henne och er vänskap så kanske du behöver förlåta henne och gå vidare.
Kram
Tessi