Självmordstankar hos en nära och eget tillstånd är riskabelt att komma ut
04.03.2025
Hej. Jag kommer gå rakt på sak min vän har ett datum, som är planerat, som hen själv berättade efter ett privat tal mellan varandra om välmående. Och jag märkte detta tydligt när hen började att inte ta emot saker längre, och började sluta orka med en del, märktes ofta under skoltid och under kvällarna när tankarna oftast stiger fram, hen har även andra allvarliga problem över det här som har gjort hens deprission tydligare, hen har även sökt hjälp via mig och hens vänner. Hen har fått tillgång till profesionell hjälp men verkar inte hjälpa. Och eftersom jag själv har egen erfarenhet av samma typ av problem så vet jag tillståndet ( är inte längre i samma situation tack vare hjälp). Men min situation kan ändras om jag tar kontakt med egna föräldrar eftersom en av mina föräldrar har ett tillstånd som orsakar problem. Vilket gör det riskfyllt för mig att berätta inom egen familj. Har haft tankar på att berätta till hens föräldrar eftersom dem och jag har lätt att prata. Men vet inte hur situationen kommer utvecklas, ifall min familj kontaktas och min privata information kommer ut, eller hur familjen själv ska ta det, när de har haft en svår situation för många år sedan, av ett tillfälle med ett annat barn. Vad ska jag göra? Stumpan
Camilla Pitkanen3

Psykiatriska sjukskötaren/psykoterapeuten Camilla svarar
07.03.2025
Hej på dej!
När man läser din fråga där du berättar om din kompis situation så förstår man att du nog är en mycket fin vän. Din kompis litar stenhårt på dig och har vågat berätta för dig om något så svårt som planer på att ta sitt liv. Det är ett av de svåraste ämnen som finns och när man har sådana tankar så är det vanligt att man skäms för dem och håller dem för sig själv.
Din kompis har velat att du ska veta vad hen tänker. Samtidigt har det satt dig i en svår sits för naturligtvis vill du ju hjälpa din kompis och visa henne en annan väg att gå. Jag tänker att det skulle vara jätteviktigt att du berättar hur det var för dig när du själv mådde lika dåligt och vad som hjälpte dig att börja må bättre. Visa att det finns hopp!
Du skriver att du har en bra kontakt till din kompis föräldrar men att du tvekar att berätta för dem. Dels för att de har haft jobbigt med andra saker och dels är du rädd för din egen familjs reaktion. Men sådana här saker som att bära oro för någons självmordsplaner är väldigt tungt och speciellt i din ålder är man inte ännu redo att utsättas för sådan stress. Fast vuxna också kan ha mycket på gång i sina egna liv så är de ändå lite bättre rustade än unga att hantera svåra saker. Därför behöver du också dela med dig om det du vet om din kompis för vuxna.
Jag tänker också att fast din egen förälder har egna saker som är svåra så skulle nog hen vilja att du hjälper din kompis. Du kunde prata med din kompis och förklara att de tankar hen har gör dig väldigt orolig och ledsen och att du vill berätta för kompisens föräldrar om hur det ligger till. Åt kompisens föräldrar kan du säga att du inte vill att de ska berätta det för dina föräldrar. Du kan även föreslå för din kompis att du kommer med till stödpersonen hen går på samtal hos och så kanske kompisen vågar berätta om sina planer eller så gör ni det tillsammans.
Hälsningar Camilla