Skäms över att vara med min "kompis"
30.11.2013
Ja... Jag skäms över att vara vän med en av mina "kompisar". Hon är lika gammal som jag, och kan vara riktigt trevlig. Men hon är en nazist. Och jag gillar inte det, jag kan vara med henne och ha roligt med henne, hur bra som helst, men jag vill typ inte vara med henne offentligt. Jag skäms över att jag tänker så, eftersom att hon och en annan hjälpte mig när jag var som ensammast, och så skäms jag ju över att vara med henne...
Vi kommer ofta in på samtalet "ras" av någon orsak. Och hon säger att man ska hålla den vita rasen vit, "inte smutsa ner den vita rasen", "Dom som får barn med mörkhyade förråder den arianska (vita) rasen osv. Och då blev jag verkligen förbannad, men jag visade det inte. Jag har kusiner som har en mörk och en vit förälder. Hon vet om det, och ändå sa hon det. Hon kallade alltså min morbror en förrädare! HUR I HELVETE KAN HAN VARA EN FÖRRÄDARE OM HAN FICK BARN MED NÅGON HAN ÄLSKAR?!Och inte nog med det.. Hon kallade praktiskt taget mina kusiner för smuts. Dom är för fan bara 5 och 7 år gamla!! INGET KALLAR MINA KUSINER SMUTS!! HON KÄNNER INTE ENS EN ENDA INVANDRARE/MÖRKHYAD, OCH ÄNDÅ VÅGAR HON SÄGA NÅGOT SÅNT!! Okej, hon har rätt att säga in åsikt. Men hon kan för fan hålla sina åsikter om mina kusiner för sig själv >:(
Flera gånger har jag funderat på att Hur står jag ut med henne? Men svaret blir samma varje gång. Jag kan inte sluta umgås med henne eftersom att då måste jag sluta umgås med min bästa vän. Alla här vet att hon är en nazist, och när dom ser mig med henne så blir dom ju inte heller så positivt inställda till mig. Jag har försökt förklara för henne att det är ett fritt land, om två personer älskar varandra (oavsett hudfärg) så ska dom ha rätt att få barn, invandrade behöver all hjälp dom kan få, o.s.v. men hon svarar typ alltid "Så är det då okej att invandrarna våldtar kvinnorna?" Hon talar som att alla invandrare går och våldtar och stjäl. Jag orkar inte försöka få henne att förstå längre. Men jag tycker att hon går för långt, herre gud hon skriver på facebook till sina nazi-vänner "Blood of the traitors" och "The world has gone mad".
Men som sagt, hon har starka åsikter...
Jag vet inte vad jag ska göra :/ Jag kan inte sluta vara med henne, men jag blir galen på henne ibland! Kanashimi

Skolpsykologen Jenny svarar
Ungdomsledaren Lina svarar
Skolkuratorn Pia svarar
10.12.2013
Hej vännen!
Det är en knepig situation som du är i, å ena sidan uppskattar du din kompis som vän, men å andra sidan kan du inte stå ut med hennes värderingar. Du har redan försökt prata med henne, vilket är jättebra, men som synes också resultatlöst. Om det gäller så starka värderingar som din vän har, och i och med att du har helt andra värderingar tåls det kanske att funderas över om ni skall fortsätta er vänskap i samma form som nu? Du verkar redan ha betalt tillbaka på din tacksamhetsskuld till henne, för det gäller ändå så stora saker och så starka åsikter, att du har all rätt i världen att dra dig tillbaka om det känns bättre för dig. Hon är din bästa vän, men samtidigt får hon ju dig att känna dig illa till mods. Vi skall skicka vidare frågan till nån av Decibels experter så att du får en annan syn på saken med.
Ledsen att svaret har dröjt så länge, så småningom kommer experternas svar upp hit med!
Hälsar Ungdomsinformatören Lina
Hej,
Tack för ditt brev! Vi blir ledsna att höra om din kompis´ åsikter och hur hon för fram dem som sanningar. Vi förstår att du tycker om din kompis på många sätt och hon har säkert goda sidor också. Vi förstår också att det är svårt för dej att hon har dessa åsikter och att du skäms för dem. Det märks i ditt brev att du är väldigt upprörd över din kompis´ åsikter och även hur dessa åsikter påverkar hur andra ser på dej. Det är nog viktigt att du på något sätt får fram dina egna åsikter om detta till henne. Du behöver nog ta ett samtal med din kompis om hur mycket du tycker om henne men också om hur svår din situation blir då hon säger sådana saker som hon gör t.ex. om din släkt. Du säger att hon har rätt att säga sin åsikt men det har även du!
Vi tror att det är ganska stor sannolikhet för att du också antas omfatta dessa nazistiska åsikter ifall ingen vet eller hör dej ta avstånd från dem. Speciellt viktigt är det att du står upp för dina åsikter om du väljer att fortsätta umgås med henne. Endast du själv kan avgöra om er vänskap är värd att behålla och utveckla. Du skriver inget om några andra vänner som du kan umgås med men vi rekommenderar att du (också) söker dej till människor som har liknande värderingar som du. Du kan också vara tydlig med din vän att du tar avstånd från hennes åsikter men inte henne som vän.
Lycka till!
Pia & Jenny