Telefom
31.05.2015
Hej
Jag blir jätte störd på de då en min kompis hela tiden vill va på min telefon. Asså jag och vill ha nå privata saker där men måst hela tiden radera allt. Och jag säger många gånger ti henne att ge de tibax hon ba du får de snart.hon lägger ut också saker på socialamedior utan ti fråg av mig. Hu ska ja få henne att förstå att int hon ska va i min telefon Telefon

Ungdomsinformatören Sanna svarar
03.06.2015
Hej, du måste nog helt enkelt säga till på skarpen. Jag vet att det inte är så lätt att säga så till en kompis. Men ibland har nöden ingen lag. Säg att nu är det faktiskt på riktigt så att du inte vill att hon är på din telefon. Hon har väl en egen telefon. Varför har hon överhuvudtaget börjat vara på din telefon? Du måste se till att hon inte slipper att ta din telefon, ha den i fickan eller i nåt fodral där hon inte slipper till den. Såklart har du en massa privata saker på din telefon, det har vi alla. Det måste vi få ha, utan att vara rädda för att någon annan ska se det och sprida vidare. Det är inte meningen att man ska måsta radera och hålla på för att någon annan har nå underligt för sig och tar andras telefoner :(
NEJ!!! Det måste få ett slut! Dessutom får man inte sätta ut en massa på nån annans sociala medier. Om inget annat hjälper så kan du skylla på din mamma eller pappa. Säg att nån av föräldrarna har sagt att du inte får låna ut din telefon till någon annan, du kan låssas att de märkt att nån har varit på din telefon och satt upp en massa grejer som de sen frågat om.
Hoppas du får ett slut på detta!
Kram från ungdomsinformatören Sanna