Vad skall jag göra?
17.08.2020
Hej, jag har ett bekymmer, min kompis har blrjat umgås och få känslor för en äldre kille och jag tror att han har dåligt inflytande på henne. Jag blir väldigt obekväm runt honom och vet inte vad jag skall göra eller säga...

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.08.2020
Hej,
Jag förstår att det känns konfliktfyllt att titta på då en vän inleder en relation som man själv anser (eller vet) att är fel, och det finns definitivt aspekter i just detta förhållande som gör att jag håller med dig om att det inte låter bra.
Det enda du egentligen kan göra i detta fall är att försöka ta upp saken med din kompis. Berätta varför du är oroad och hur det ser ut från din synvinkel. Var noggrann mer att säga att du vill henne väl, och att du inte vill att det skapar problem mellan er två men att du är orolig. Risken finns att din kompis inte kommer att vilja höra utan bara avfärda allting och sedan ändå följa sitt eget hjärta - men då har du iaf berättat vad DU ser och känner. Sannolikt så kommer din kompis att märka samma saker själv i något skede, men det är också hon själv som måste fatta sina egna beslut.
Hela förhållandet låter oroväckande i mina öron och även om jag förstår att din kompis kan känna sig smickrad så tycker jag att det låter skumt från killens sida. Vad exakt är det han är ute efter? Är det ett förhållande han är intresserad av eller är han (precis som hon?) mest smickrad över intresset?
Försök att tala med henne om det går, och försök att finnas där för henne, för hon behöver vänner som du som verkligen vill henne väl.
Kram
Tessi