Välkäftad kompis
27.11.2013
Hej! Det är så att min kompis är väldigt elak av sig, eller jag tror inte att hon innerst inne menar att vara elak men jag anser hennes beteende som elakt. Hon slänger ur sig sårande ord & kommentarer och om man inte tycker likadant som hon måste hon ALLTID argumentera emot o få en att känna sig dålig o värdelös. Då blir man också upprörd o går iväg o efter det pratar hon skit om en. Hon skriver även dåliga saker om en på internet. Är hon något att hålla sig fast vid när hon beter sig så där eller vad ska jag göra?

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
02.12.2013
Hej!
Oj vad svårt... Se, folk brukar ju inte vara elaka utan orsak - finns nog inga människor som är genuint och från födseln elaka - men det kan vara svårt att veta vad som ligger bakom. Ibland är det så enkelt att en viss person lärt sig ett visst beteendemönster, tex för att det funkat någon gång och gett belöning, och så fortsätter hon med det. Kanske av bara farten, kanske för att hon aldrig lärt sig något bättre sätt (fast det är inte sant, hur man är snäll och en bra kompis får ju de flesta lära sig redan i dagis - men vissa skiter i det eller glömmer det), kanske för att hon vinner något på det tex makt, kanske för att det till och med kan kännas en smula skönt att trycka ner någon annan, kanske för att få utlopp för något helt annat som tex frustration för att hon är i underläge i en annan relation, kanske för att hon är van med den tongången tex av äldre syskon och helt enkelt inte hör hur elakt det låter, kanske för att hon själv mår dåligt och sprider det runt sig som ett grått moln, kanske för att hon tror det är coolt...
Om man tar ett par exempel på elaka människor, så kan det ofta handla om att skapa sig en position tex i en grupp genom att trycka ner andra för att själv framstå i en bättre dager. Att din kompis talar skit om dig åt andra när du sagt ifrån skulle ju tex kunna tyda på det. Både som ett sätt för henne att själv försvara sitt beteende och som ett sätt att lägga över skulden på dig - så att hon framstår som den bättre. Genom skitpratet så kan hon till och med försöka övertyga andra om att det var hon som hade rätt, hon försöker rättfärdiga det. Detsamma när hon motiverar för dig varför du har - är - fel och hon rätt. Många som innerst inne vet att de gör något tokigt brukar vara desto hårdare på att försvara sig och gå till attack när de känner sig skyldiga.
Ett annat exempel är att njuta lite av att "hålla någon annans öde i sina händer", alltså med sina ord och handlingar kunna påverka någons rykte, framtid, humör osv. Makt kan vara lite berusande och det är ofta en kick för mobbare och anonyma på nätet som hackar ner på till och med helt okända människor. Tex när det gäller att vara elak på nätet så är det ju egentligen bara den egna moralen som sätter gränser för vad man skriver om andra - om inte andra läsare (åskådare) säger stopp, det där är inte okej. Vi har även hört att rent biologiskt, så frigörs mera endorfiner (njutnings- och belöningshormoner) i kroppen när man kritiserar än när man berömmer. Är kicken större än det egna dåliga samvetet för att ha skadat någon, så...
Ett tredje exempel är de som just hittat ett beteendemönster som ger fördelar, men som aldrig fått sota för det, aldrig blivit bränd av det, aldrig förlorat något på det. Sådana här personer VET nog att de gör fel, men fördelarna är oftast för stora. Och visst är det ju så exempelvis nu att hon inte - åtminstone inte ännu - förlorat dig genom att vara elak mot dig. Jo, du har sagt till, men antingen biter det inte på henne eller så betyder du inte så mycket att hon skulle vakna upp och komma till insikt om vad det är hon sysslar med. Ibland räcker det med att sådana här människor får en kalldusch, ett ordentligt snack eller blir ställda mot väggen (tex får rykte om sig att vara mobbare) för att de ska förändra sig - för folk KAN ju förändra sig om de vill.
Så kanske det är vad du borde göra. Prata ordentligt med henne. Vänta inte tills nästa gång hon säger något elakt, utan ta det vid lämpligt tillfälle när ni är ensamma tillsammans. Då kanske hon inte känner lika stort behov av att försvara sig. Då kanske du kan prata lungt och förnuftigt med henne, berätta hur det känns när hon säger de här sakerna, berätta vad det gör med ditt rykte, berätta vad det på lång sikt gör med hennes rykte (alla vet nog att "den som talar skit om andra i min närvaro talar skit om mig i min frånvaro" och liknande) och kompiskrets, berätta hur du önskar att hon skulle vara istället - och varna henne att du lämnar henne ifall hon inte slutar. Ge henne en ordentlig chans att ändra sig också. Det kan hända att hon lite självdestruktivt testar dig lite - menade du verkligen vad du sa - så säger hon något elakt så demonstrera med att göra något du annars inte brukar göra, som att skrika rakt ut, säga högt så hela korridoren hör "nu är du elak"... Visst kan du gå bort - men det funkar ju inte om du alltid kommer tillbaka. Svara också på elakheter på nätet med att lika officiellt påpeka att nu är hon elak - anmäl henne om inte annat!
Känner du nu att DU är en dålig kompis om du tex anmäler hennes bloggkommentarer för sajtens administratörer eller liknande, så minns att du gör både henne och dig själv en tjänst. Ja, kanske hon säger upp vänskapen med dig, men hon kommer definitivt att lära sig en läxa. Och du går ur det hela med stoltheten i behåll: du lät henne inte trampa på dig längre. Se, under hela livet så uppfostrar vi alla varandra genom att säga till när någon gör fel. Vågar vi inte göra det, så kanske vi inte är så bra kompisar vi heller.
Hoppas det här var till hjälp - och berätta gärna hur det gick sedan (tex som kommentar här nedanför)! ibland måste man göra tunga saker för att få det lättare efteråt! För du kan ju inte låta henne slipa ner ditt självförtroende i botten heller!
Stooor kraaaaaaaam, hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lena