Vänner
29.10.2024
Hej, jag har ett bråk med en av mina vänner, hon pratar dåligt om mig åt mina bästa kompisar och dom har sakt det åt mig och on säger att vi har lämnat henne för att hon inte kommer och vara med oss i skolan, fast hon pratar dåligt om oss alla nu vi är 3 nu som hon pratar illa om först mig sedan dom 2 andra också. Hon försöker få alla att hata mig och hittar på saker som jag inte alls har gjort och säger det åt folk för att hon hatar mig så mycket och säger att jag ska döda mig själv och sånt, och hon säger att jag har gjort massa åt henne föra året som jag inte alls gjort vad skall jag göra? Blomkrukan
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
05.11.2024
Hej,
Tack att du skriver in. Vilken obehaglig situation du hamnat i. Först och främst vill jag börja med att säga att det aldrig är okej att tala illa om någon, sprida rykten eller säga åt en annan person att döda sig själv. Det är något som fyller kriterierna för mobbning och ska därför tas på allvar. Det finns bråk i alla vänskapsrelationer, det hör till att man ibland missförstår varandra eller är av olika åsikter, men det ska inte gå så långt att man börjar hata varandra. Nu vet jag ju inte varifrån ert bråk har börjat eller vad som lett till att det blivit så här illa mellan er, men det här behöver nog redas ut.
Det sagt, tycker jag inte att du och dina vänner ska reda ut det här på egen hand utan ta en trygg vuxen till hjälp. Berätta till en vuxen i er skola eller i en närkrets ärligt vad som pågår mellan er och be om hjälp för att reda ut saken. Du behöver inte berätta till den vuxna själv utan kan ta dina andra vänner med dig så ni kan göra det tillsammans. Det kan kännas nervöst och även skrämmande att vända sig till en vuxen med detta, men för att det ska bli bättre mellan er, behöver ni hitta modet till att be om hjälp av en vuxen. Det kan vara en skolcoach, skolkurator, en lärare, en förälder, en släkting eller vilken som helst annan vuxen som ni har tillit för. Jag tror inte att någon av er mår bra i den situationen ni hamnat i och ni alla förtjänar att må bättre än vad ni gör just nu. Jag hoppas att ni vågar berätta till en vuxen om det som pågår, så att ni kan få det hjälp och stöd som ni behöver just nu.
Alla bråk har alltid två sidor. Då man själv är inne i ett bråk kan det vara svårt att se den andras sida av det hela och det är helt normalt, men för att kunna gå vidare från situationen behöver alla inblandade förstå vad som hänt och be om ursäkt där det behövs. Alla gör misstag, det hör till livet, men man bör kunna förstå hur ens beteende kan ha påverkat någon annan så att man inte upprepar samma misstag om och om igen. Sen om man beslutar att fortsätta vara vänner efter att man bråkat eller inte, är ett beslut som var och en har rätt att ta själv, men det är alltid värt att reda ut bråket så man inte behöver vara osams.
Ta hjälp av en trygg vuxen med att reda ut det här bråket så att ni alla kan gå vidare från det här och inte behöver sätta krafter på att hata varandra. Våga reda ut bråket, så får ni alla chansen att må bättre igen. Ta hand om dig, allting kommer att ordna sig <3
Kram, Lila