Vänskapsrelationer
30.10.2024
Vad ska jag göra? Mina vänner utfryser mig och när man ska vara med andra så kommer dom och är med den ända man kan vara med och går ifrån, så att man själv lämnar utanför. Spagetti å murusåås
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
05.11.2024
Hej,
Tack att du skriver in. Vilken obehaglig situation du hamnat i. Det måste kännas jättejobbigt för dig då dina vänner fryser ut dig och jag är jätteledsen att du hamnar vara med om det.
Äkta vänner fryser inte ut en punkt. Det är inte något som man gör mot en vän. Om man t.ex. har hamnat i ett missförstånd eller ett bråk kan det vara en orsak till att man beter sig på det där viset i stunden, men även om man skulle vara sur på någon ger det ändå inte rätten att bete sig illa mot den andra. Är det här något som har börjat nyligen? Kan det ha hänt något som har lett till att dina vänner börjat bete sig så här? Har du provat ta upp det med dina vänner? Det är inte helt lätt att diskutera sånt här med ens vänner, speciellt om de är flera och man själv är ensam, men det allra flesta saker går nog att lösa bara man vet vad det är som har hänt. Alla gör misstag, det är en del av livet, men det är svårt att korrigera det om man inte vet vad det är man gjort fel. Allra oftast handlar det om ett simpelt missförstånd och genom att reda ut det kan man fortsätta vara vänner igen. Det sagt, är det inte ditt fel att dina vänner beter sig illa mot dig. Det att de fryser ut dig är varken okej eller rättvist. Utfrysning är rentav fult gjort och det ska inte behöva hända.
Jag hoppas att du funderar grundligt ifall de här vännerna verkligen är personer som du vill vara vän med i framtiden. Det är inte meningen att ens vänner ska få en att må dåligt. Du förtjänar vänner som bryr sig om dig och som vill vara med dig, inte vänner som fryser ut dig. Du ska inte behöva acceptera så här dåligt beteende av typer som kallar sig dina vänner. Jag kan bra förstå att man kan känna sig rädd för att bli helt ensam, vilket är säkert en skrämmande tanke, men det är ändå aldrig värt att omringa sig med personer som enbart får en att må illa. Försök att fokusera på dig själv och sådant som får dig att må bra. Gör mera sådant som du tycker om och spendera tid med personer som du trivs med. Våga tro på dig själv – du är perfekt just så som du är.
Jag råder dig också starkt att tala om det här med en trygg vuxen. Du kan vända dig till exempelvis dina föräldrar, en släkting, skolkuratorn, skolcoachen, en lärare eller egentligen vilken vuxen som helst som du litar på. Det viktigaste är att du diskuterar det som hänt dig med en trygg vuxen för att få den hjälp och stöd som du behöver just nu. Du förtjänar inte att bli utfryst av dina vänner, du är värt så mycket mera än så. Du är viktig och värdefull just så som du är, glöm aldrig det.
Ta hand om dig själv och våga be om hjälp! <3
Kram, Lila