Mens i flygplan
05.04.2025
Hej. Har hört att mensen kan påverkas när man åker på resa (flygplanets lufttryck, jet lag osv) är det sant? Ska resa med flyglpan och kommer ha min mens då. Får jag ta med mig bindor och tamponger? Måste jag bevara dem på ett särkillt sätt? Kan jag gå genom säkerhetskontrollen med en binda på mig utan att vara orolig att bli stoppad av gränsbevakarna för att jag har något mellan benen? Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.04.2025
Hej,
Menscykeln och allt som inverkar på den är långt ifrån kartlagd, men det man vet är att vår hormonproduktion (och därav menscykeln) kan påverkas av precis allting vi gör, så det att man vakar eller sover mindre eller på andra tider än man brukar kan absolut påverka menscykeln. Min gissning är att det snarare är "spänningen" med semestrar och det att man ändrar sina rutiner som gör att menscykeln kan påverkas, inte så mycket flygresan i sig.
Jo, du kan nog ha med dig både bindor och tamponger på flyget, och det finns inga förbud kring detta. Du skall komma ihåg att så gott som alla tjejer har mens så det är ingenting konstigt med att man har bindor eller tamponger i sin väska, även om det för en själv skulle kunna kännas pinsamt om någon skulle "upptäcka" dem.
Bara att slappna av och njuta av resan!
Kram,
Tessi