Menskopp
31.03.2025
E de lika stor sannolikhet att få tss av menskopp som av tampong? (Ja vet ju som att de e jätte sällsynt men undrar ändå) Nån

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.04.2025
Hej,
Nej. Risken för TSS är mindre med menskopp än med tamponger, även om den är ytterst liten oavsett. De tamponger som säljs idag är helt annorlunda än de som fanns på t.ex. 70-talet, och idag vet nog alla att man måste byta tampong med minst 8 timmars mellanrum och hygienen är förstås på alla plan helt annorlunda än den var förr.
Men menskoppen är även i örigt ett betydligt skonsammare alternativ för slidans slemhinnor än tamponger, och för ekonomin finns det också fördelar eftersom du klarar dig ganska länge med samma kopp.
Kram,
Tessi