Menskopp
26.03.2025
Menskopp e int nå som ja ha tänkt på så myki men
1. E de ett bättre alternativ än tampong? Som typ mindre känslit hu läng man kan ha in den åt gången
2. Kan man köp dom billit nånstans typ under 10€?
3. E de myki svårare att använda än tampong ja ha hört att de kan läcka mera Nyfiken

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
31.03.2025
Hej,
Det är nog ganska individuellt hur man upplever olika mensskydd, vissa föredrar att använda binda eller menstrosor medan andra tycker att tampong eller menskopp är mer praktiskt så man får nog bara konstatera att vi alla är olika. Men om du tidigare har använt tampong och således inte är obekväm med tanken på att föra upp någonting i slidan så kan det hända att menskoppen passar dig, och den har nog flera fördelar jämfört med tampongen.
Precis som du skriver så kan man ha inne menskoppen längre och den rymmer mer blod än en tampong. Tampongerna idag är bra och man kan ha dem inne upp till 8 timmar, men eftersom de är gjorda av mer eller mindre absorberande fibrer så finns det alltid en risk att de "klibbar fast" vid slidväggen om man inte blöder så mycket, och då kan de vara svårare att ta ut vilket kan vara lite mer påfrestande för slemhinnorna inne i slidan. Tampongens uppgift är ju att suga i sig fukt, så de tar även fukten direkt från slidväggarna och inte bara blodet. Menskoppen däremot är gjord av medicinsktsilikon så de irriterar inte slidväggarna på samma sätt, och eftersom de rymmer mer blod så behöver de inte heller tömmas lika ofta som man måste byta tampong.
Däremot kan det vara lite svårare att få menskoppen på plats och då kanske risken är större för läckage, men bara den sitter rätt så läcker den inte. Vill man vara helt säker så kan man t.ex. använda trosskydd tills man har försäkrat sig om att man har lärt sig att sätta in den.
Priset på menskoppar kan variera väldigt mycket. Om man beställer dem från nätet så finns de att köpa för under 10€ men jag kan inte uttala mig om huruvida man kan köpa dem i någon butik för det priset. En gissning är att de kanske är förhållendevis billiga på Normal, men jag har inte koll på vad de kostar där. I långa loppet blir menskoppen dock billigare eftersom du kan använda samma kopp under en lång tid bara du tar hand om den ordentligt. De är också mindre påfrestande för miljön.
Kram,
Tessi