Misslyckats med mitt barn
06.04.2017
Hej jag har en son som är 6 år och det känns som om jag misslyckats med honom. Han är bråkig och börjar slå mig om jag inte låter honom gå ut eller om hans kompis någon dag inte får komma in låter honom ha kompisar över eller va ute nästan varje dag men ibland är han sjuk eller så är jag bara trött och vill ha det lugnt en stund. Han vägrar städa upp efter sig och om jag då säger att han då inte får ha kompisar nästa gång eller inte får sitta vid tvn som straff blir han galen och börjar skrika o slåss. Han går i skolan och är ganska jobbig där oxå läraren har ringt mig typ 3 gånger för att han inte lyssnar och vill bara prata vägrar städa efter sig har försökt prata med honom men då håller han för öronen o börjar skrika om jag straffar honom skriker o gråter han mer och kan hålla på i flera timmar och då blir jag rädd att något ska hända honom. En gång lät jag honom va och då grät han i över 3 timmar utan att vila en enda minut och lugnade sig inte förrän jag sa att jag inte tänker straffa honom längre. Vet inte hur jag ska göra med honom sökt runt lite men hittar inget bra Jonna

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
26.04.2017
Hej kära unga mamma som tycker att du har misslyckats med ditt barn! Jag är lessen att du har fått vänta på mitt svar men ska försöka kompensera dej och svara utförligt istället.
Du har inte misslyckats med ditt barn! Alla mammor är trötta ibland, har mycket ibland och det går liksom tyvärr inte bara som på Strömsö. Det är helt normalt! Ovanför min säng har jag ett ordspråk som lyder: Det finns inget sätt att vara en perfekt mamma – men det finns många sätt att vara en bra mamma! <3 Faktum är att när du tar tag i saken och skriver till Decibel så tar du redan ett stort steg och det kan bara bli bättre från och med nu.
Du berättar ganska lite om din son – gärna skulle jag ha velat veta mera. Men jag får lite uppfattningen av att han har ganska hett temperament och är aktiv, vill mycket. Vilket ju egentligen är bra med tanke på livet – han lämnar inte att sitta i ett hörn och ingen ser honom. Vilken mamma vill att det ska gå så för sitt barn?!
Jag har en idol som heter Bo Hejlskov. Han har skrivit några böcker och det finns klipp med honom på Youtube. Kolla o lyssna! Hans mest kända bok heter ”Barn som bråkar – att hantera känslostarka barn i vardagen”. Sök om du hittar den på biblioteket. Den är lättläst och bra! Faktum är att han kommer till Vasa 11.5.2017 FDUV ordnar en föreläsningsdag med honom. Tyvärr är jag inte säker på om det finns platser kvar. Lyssna och läs och så börjar du långsamt steg för steg ta in av hans kunskaper i vardagen med din pojke så ska du få se hur bekymren lättar och kris-situationerna blir färre. Jag lovar!
I boken kommer det starkt fram att det barnet som kan uppföra sig så gör det. På 90% av barnen fungerar helt vanlig barnuppfostran utan större bekymmer. Men det är när vi märker att det inte fungerar som vi måste sluta köra på i samma banor. Sluta upp med metoder som inte fungerar på ditt barn. När du ger honom ett straff att han inte får vara med sina kompisar om han inte städar upp så flippar han ur och blir galen. Den metoden fungerar inte på honom. Straff har ingen positiv effekt på den som straffas. Försök istället att korrigera hans beteende. Och ge beröm för gott beteende.
När barnet känner att känslorna börjar svalla så gör barnet ofta vad som helst för att behålla kontrollen på sig själv. Barnet kan ex ta till att ljuga, vägrar, hotar, springer iväg, slår omkring sig osv. Försök därför hjälpa barnet att hålla sin självkontroll. Dämpa dej själv och dämpa dina egna känslouttryck för känslor smittar. Blir han arg så blir du arg. Du är vuxen och kan dämpa dej när du förstår hur viktigt det är. Undvik förlängd ögonkontakt – rör max någon sekund i honom och släpp taget. Backa rent fysiskt och om det inte är möjligt – ställ dej med sidan mot honom. Erbjud kroppskontakt när han tar initiativet. Försök inte ta honom i din famn om inte han tar första steget. Sitt gärna ner. Vänta och låt sekunderna ticka på. Slappna av och andas lugnt för ditt lugn smittar honom med lugn. Om du måste ta i honom för att han inte ska skada dej eller sig själv så använd dej av stilen ”fös undan honom”. Återgå gärna till det du höll på med. Avled vidare.
Sen som vardagstips för att underlätta så behöver ofta såna här barn mera rutiner än andra barn. Förutsägbarhet och tydlighet skapar trygghet. Planera på förhand: vad ska du göra, när, var, hur och med vem? Visualisering kan behövas både hemma och i skolan för att han lättare ska få struktur på vardagen ex bild-scheman, timglas, sekundklockor. Finns olika appar för det här. Ofta behöver också fria aktiviteter schemaläggas och struktureras och planeras på förhand.
Hoppas du får en början på er vandring mot en mindre konfliktfylld vardag! Hör gärna av dej igen om det dyker upp nya bekymmer!
Styrkekram! <3 Annika 6 barnsmamma, Nepsy-coach och rådgivningstant