Hej
14.10.2024
Jag är en tjej på 14 vintrar och jag har en fråga till er. Jag började högstadiet för 2 år sedan, och där hittade jag helt perfekta vänner. Jag är kristen och 1 annan av de kompisarna är också det. Hon tycker samma som jag. De har börjat försöka trycka deras åsikter om religion i på oss. De försöker alltså omvandla oss. Vi har försökt prata med dem men det går inte att få dem att sluta. Vad ska vi göra? Cats
Monika Pensar 2

Teolog och sexualrådgivare Monika svarar
21.10.2024
Hej, du och din kompis som upplever att era skolkompisar försöker ändra på er och hur ni tror. Påtryckning är inte okay. Man får höra till olika religioner här i världen, ha olika kulturell bakgrund, olika matvanor, olika dejtingtraditioner, olika ursprung, olika musiksmak, olika intressen, olika identiteter både sexuella och könsidentiteter. Vi är helt enkelt unika var och en av oss. Och vi behöver inte tänka och tro likriktat hela bunten. Så länge vi inte skadar oss själva eller varandra med våra åsikter, övertygelser, traditioner, tro.
Om skolkompisar vill omvända er och det känns påtvingat och otrevligt, säg "stop, vi vill inte käftas om det här, backa" eller "vi kan väl vara vänner fast vi tänker olika". Om det skapar mobbningsituationer, tala med en lärare, en studiehandledare, en ungdomsledare om läget.
Sen kan det ju också vara så att bakom negativ uppmärksamhet kan finnas genuin nyfikenhet.
Och beroende på vilken kristen tradition du själv hör till - det finns en rik mångfald och variation där - så är du kanske mera van att diskutera och förklara hur du tänker eller lyssna och kontemplera i trons djup, argumentera och fundera med andra eller vara uppriktigt intresserad av hur dom tänker som inte tror som du. Det går att stå för gemensamma värderingar t. o. m. när man möts ur olika religioner. Ett exempel är Röda Korsets och Röda Halvmånens arbete i kris- och krigszoner, där hjälp åt utsatta människor binder samman över religionsgränserna. Och det finns ekumenik som t.ex. i Kyrkornas Världsråd där kristna firar nattvard eller delar bönetraditioner med varandra trots stora olikheter. Och så har vi det som kallas Interfaith Dialogue, ett fredsarbete mellan religioner. I Finland heter det Uskot-foorumi/Resa-forumet och hittas via uskot.fi. Ordförande för forumet är den ortodoxa fader Heikki Huttunen.
Så, min point är att det inte skulle behöva vara så kämpigt att tro på olika sätt, det går ändå att arbeta för en rättvisare och rättfärdigare värld tillsammans istället för att ingå i bubblor av inbördes beundran och förakt för andra. Fast både icke-troende och troende gör sig skyldiga till det här. Att hävda sin sak på bekostnad av andra.
Hoppas ni kan gå med nyfikenhet och glädje på er trosvandringsstig trots oförstående skolkompisar. Det finns alltid mer att förstå och lära sig också på trons väg. Ingen människa kan ha hela sanningen. Och personligen tänker jag att ingen religion eller livsåskådning kan det heller, utan olika livssyner behöver varandra för att puzzlet ska bli helt, väven vacker.
Guds fred och frid - Monika